"Ik hou ervan om visuele identiteiten te ontwikkelen die niet alleen aanspreken, maar ook echt iets te vertellen hebben.”
“Ik ben Hessel de Ronde, grafisch ontwerper, en werk nu zo'n zeven jaar vanuit mijn studio in Amsterdam. Ik richt me vooral op projecten in de creatieve sector: van samenwerkingen met musea en culturele instellingen tot het ondersteunen van kleine festivals. Daarnaast werk ik graag met bevlogen ondernemers en start-ups."
© Hessel de Ronde





Herkenbaar Hessel
“Mijn stijl is eigenlijk organisch gegroeid. Ik heb geen formele grafische opleiding gevolgd; alles wat ik doe, heb ik in de praktijk geleerd. Tijdens mijn eerste baan in een kleine studio werkte ik samen met twee grafisch ontwerpers die totaal verschillend werkten. De een hield van strakke, minimalistische ontwerpen met een sterke focus op typografie, terwijl de ander juist veel experimenteerde en altijd met vrije, wilde ideeën kwam. Ik merkte dat ik me in beide stijlen herkende, en die balans tussen eenvoud en experiment zie ik nu terug in mijn eigen werk.
Wat mij ook inspireert, zijn de kleur-experimenten van Jozef Albers, de schilderijen van David Hockney en de speelse typografie in het werk van Studio Nari. Maar bijvoorbeeld ook reclame en belettering op straat, vooral op vakantie in andere landen. Ik ben bijvoorbeeld gek op Aziatische en Arabische typografie.”
“Het proces om van concept naar ontwerp te gaan, waarbij verschillende elementen samenkomen in een identiteit die echt werkt voor de klant, vind ik fantastisch."
Van verhaal tot concept
“Wanneer ik voor een klant werk, wil altijd eerst zo veel mogelijk weten. Wat doen ze, wie zijn ze, waar staan ze voor, wat is hun verhaal? Ik stel zo veel mogelijk vragen en probeer echt in hun materie te duiken.
Vaak heb ik superenthousiaste klanten en het werkt heel aanstekelijk om iemand met veel passie over hun ideeën te horen praten. Op basis van deze input en de opdracht ga ik aan de slag en werk ik vaak één of twee concepten uit die ik met de klant bespreek. Als we een keuze hebben kunnen maken werk ik die verder uit naar een huisstijl/website/drukwerk etc.
Vaak heb ik superenthousiaste klanten en het werkt heel aanstekelijk om iemand met veel passie over hun ideeën te horen praten. Op basis van deze input en de opdracht ga ik aan de slag en werk ik vaak één of twee concepten uit die ik met de klant bespreek. Als we een keuze hebben kunnen maken werk ik die verder uit naar een huisstijl/website/drukwerk etc.
Het proces om van concept naar ontwerp te gaan, waarbij verschillende elementen samenkomen in een identiteit die echt werkt voor de klant, vind ik fantastisch. Ik vind het bijzonder om te zien hoe zo’n visuele identiteit mijn klanten soms helpt om scherper naar hun eigen verhaal en waarden te kijken.”
Het creatieve proces
“Ik ben gek van typografie en kan uren besteden aan het finetunen van letters en vormen, op zoek naar de details die een ontwerp echt laten spreken. Met een achtergrond in kunstgeschiedenis en filosofie probeer ik altijd vanuit een concept te werken – ik wil dat het idee, het verhaal, en de uiteindelijke vormgeving logisch in elkaar steken en dat ze elkaar versterken.
Ik werk meestal digitaal. Met name in alle Adobe-programma's, maar ook in Figma, Glyphs en meer. Analoog werken doe ik ook graag. Vooral als ik de behoefte voel om vrij werk te maken, probeer ik minder met mijn computer te werken en meer met mijn handen doen. Dan ga ik schilderen, collages maken, schetsen etc. Vaak heeft het dan wel een grafisch karakter, maar het geeft veel meer vrijheid en ruimte voor experiment.
Ik werk meestal digitaal. Met name in alle Adobe-programma's, maar ook in Figma, Glyphs en meer. Analoog werken doe ik ook graag. Vooral als ik de behoefte voel om vrij werk te maken, probeer ik minder met mijn computer te werken en meer met mijn handen doen. Dan ga ik schilderen, collages maken, schetsen etc. Vaak heeft het dan wel een grafisch karakter, maar het geeft veel meer vrijheid en ruimte voor experiment.
Ook werk ik soms aan het ontwerpen van een lettertype. Dit baseer ik ook vaak op schetsen met pen en papier, waarbij ik bijzondere vormen als basis neem en die verder uitwerk tot een volledig lettertype.”
© Hessel de Ronde




Het allerleukste
“Het leukste aan mijn werk als grafisch ontwerper is de samenwerking met mensen die een bijzonder idee of verhaal hebben. Het is een voorrecht om hen te helpen dat verhaal visueel vorm te geven en om daarbij zelf steeds iets nieuws te leren.”
Het ontwerp voor PeterPrint
"Voor mijn ontwerp op de donkerblauwe papiersoort Denim liet ik me inspireren door de geweven structuur van denimstof. Dit vertaalde ik naar een speels patroon dat een doorkijkje naar het papier creëert. Door te experimenteren met verschillende gradaties van witte inkt, ontstond een gelaagd en bijna psychedelisch effect. Supertof om te maken én een mooie manier om de mogelijkheden van dit papier te laten zien!"
Betekenis van drukwerk
“Het is altijd geweldig wanneer je werk tastbaar wordt. Drukwerk maakt iets fysiek, en zorgt ervoor dat niet alleen je ontwerp van betekenis is, maar ook dat je het kan voelen: de structuur van het papier, de manier van drukken, de afwerking. En je merkt ook dat mensen altijd enthousiast worden van iets wat gedrukt is, van posters tot publicaties – het maakt een project vaak helemaal 'echt' en af!
Ik heb van alles bij PeterPrint laten drukken en ben altijd onder de indruk van de kwaliteit. Een leuk voorbeeld van wat er allemaal mogelijk is, is een kleine publicatie met een simpel ontwerp. Voor deze publicatie liet ik het binnenwerk en een losse cover drukken op gerecycled papier. Daarna heb ik de boeken zelf ingebonden en samengesteld, wat resulteerde in een luxe en bijzonder eindresultaat.”