Zelf een flyer maken met deze 6 tips
Bij het ontwerpen van een effectieve flyer zijn er een aantal punten waar je rekening mee moet houden. Welk doel heeft je flyer, en hoe pas je het design hier op aan? We vertellen je hoe het werkt!
9.5 / 10 uit 1614 reviews bij Feedback Company
9.5 / 10 uit 1614 reviews bij Feedback Company
Bij het ontwerpen van een effectieve flyer zijn er een aantal punten waar je rekening mee moet houden. Welk doel heeft je flyer, en hoe pas je het design hier op aan? We vertellen je hoe het werkt!
Je wilt zelf een mooie flyer maken maar je weet niet waar je moet beginnen. De ontvanger van je flyer bepaalt al in één oogopslag of hij iets met de flyer doet: die kans wil je niet laten liggen! Hoe speel je hier optimaal op in, en hoe maak je een flyer dan precies? Je leest in dit artikel 6 tips voor het maken van een flyer. Kijk je liever een video? Marjolein geeft je hieronder (extra) nuttige tips voor jouw flyers.
Wat wil je bereiken met je flyer? Dit is een belangrijke eerste stap om een effectieve flyer te ontwerpen. Daarna kun je namelijk pas gaan nadenken over de belangrijke vraag: wat moet er op jouw flyer staan? Dit hangt af van je doel. Wil je dat iemand gegevens achterlaat? Zorg dan voor een trigger in de flyer zodat de ontvanger dit met alle liefde doet, bijvoorbeeld een QR-code waarmee mensen gelijk naar je website gaan. Wil je mensen liever informeren? Maak dan direct duidelijk dat je unieke informatie weggeeft die de ontvanger niet mag missen. En wil je een bepaald gevoel overbrengen? Gebruik dan mooie foto's in je ontwerp.
Een goed design zorgt voor een groter effect. Wanneer je Adobe InDesign of Illustrator gebruikt ben je verzekerd van een goed drukbestand. Ga dus absoluut niet aan de slag met Word of PowerPoint! Heb je geen verstand van Adobe programma’s zoals Illustrator of InDesign? Schakel dan een vormgever in. Dit kost een beetje extra, maar deze investering heb je zo terugverdiend. Vormgeving is de helft van het werk bij het maken van een flyer. Een goede vormgever weet wat hij of zij doet en zorgt ervoor dat jij het gewenste effect bereikt! Ga je zelf ontwerpen? Dan hebben we inspiratie voor je op onze Meesterwerken.
Ga voor mooie foto's in je ontwerp, die jouw boodschap versterken. Kies hierbij niet een veelgebruikte stockphoto met een verkoper die een duimpje opsteekt; ga liever voor echte foto's. Denk aan een uitnodigende foto van je product of één van je mensen. Gebruik hiervoor een hoge kwaliteit spiegelreflex- of systeemcamera of de camera van een recente smartphone. Zo weet je zeker dat de foto van goede kwaliteit en dat er geen zichtbare pixels op je drukwerk uitkomen. Lees in onze blog over DPI en PPI om erachter te komen wat de minimale resolutie van je foto's moet zijn. Extra tip: zorg voor voldoende (natuurlijk) licht wanneer je fotografeert. Dit oogt namelijk veel mooier dan donkere of TL-belichte foto's.
Maak vooral de kopteksten op je flyer zo kort en bondig mogelijk. Deze trekken de aandacht en verleiden de ontvanger om de flyer verder te lezen. Let ook goed op de spelling, een taalvoutje is zo gemaakt, en dat staat erg onprofessioneel. Maak je tekst daarnaast actief, zodat je de lezer activeert. De vraag ‘Zou je misschien onze maandelijkse nieuwsbrief willen ontvangen?’ is veel moeilijker te lezen dan ‘Ik ontvang graag de nieuwsbrief’ bijvoorbeeld.
Dit wordt ook wel 'witruimte' genoemd. Een beetje lucht doet een ontwerp vaak goed. Het zorgt voor symmetrie en vergroot de leesbaarheid van de flyer. Bovendien ben je vaak geneigd het hele ontwerp vol te proppen met teksten en afbeeldingen, niet doen! Bij een flyer is meestal hoe simpeler, hoe beter. Zo zorg je dat de lezer nieuwsgierig wordt naar meer!
Voor een flyer is het formaat erg belangrijk. Ga je de flyer uitdelen? Dan is het handiger om de flyer op een formaat kleiner dan A4 te drukken. Kies bijvoorbeeld voor een A6, zodat het voor de ontvanger gemakkelijk is mee te nemen. Lees hier hoe groot deze standaardformaten precies zijn. Ook qua papiersoort is het belangrijk welke uitstraling je kiest. Wil je milieuvriendelijkheid uitstralen met je bedrijf? Dan is het verstandig om voor een papiersoort te kiezen die dat ook uitstraalt, zoals BioPuur. Bekijk ook zeker even onze Meesterwerken om te ontdekken welke papiersoort je voorgangers hebben gekozen.
Dit is misschien wel het meest belangrijke, je wilt graag dat de ontvanger iets gaat doen! Zorg daarom voor een duidelijke call-to-action op de flyer, zoals de datum van je evenement, het telefoonnummer dat de klant moet bellen, de kortingscode of wat het doel van de flyer ook maar is! Dus neem dit mee in het ontwerp van de flyer, en ontwerp hier vervolgens omheen.
Na deze 7 tips kun je direct aan de slag met het maken van een flyer. Succes! Als je vragen hebt over het maken van een flyer, neem dan gerust even contact met ons op, we helpen je graag verder!
Over de auteur
Ferry is oprichter en eigenaar van PeterPrint. Met een grote voorliefde voor grafisch ontwerp en de kracht van automatisering wil hij de drukwerkwereld veranderen door complexe producten simpel te maken zodat ze bereikbaar zijn voor elke creatieveling. Zijn favoriete papier is King HVO: een tikkie ruw papier zonder te veel poespas én geschikt voor foliedruk of Spot-UV lak.
Meer over Ferry