Toggle Nav
Bezig met laden...

Tips voor het ontwerpen van een menukaart

Een menukaart ontwerpen tips

Ga je een menukaart ontwerpen? Voor een restaurant, hotel of evenement zoals een bruiloft? Als je hier nog weinig ervaring mee hebt kan dit best lastig zijn. We geven je daarom graag wat tips, zodat in ieder geval de basis goed zit. Heb je hierna nog wat ontwerpinspiratie nog? Lees dan onze blog met voorbeelden van menukaarten.

Waaruit bestaat een goede menukaart?

Een goede menukaart is ontworpen in een professioneel ontwerpprogramma zoals Adobe InDesign of Affinity Publisher. Zeker als je een menukaart in de vorm van een brochure of folder laat drukken. Dit wordt namelijk erg complex als je in andere programma’s werkt. Voor het beste resultaat is een beetje ervaring met zo’n ontwerpprogramma dus wel handig! Ben je klaar om te beginnen? Dan zijn er een aantal algemene punten waar je rekening mee kan houden. Hieronder beschrijven we de belangrijkste in het kort.

Je eigen huisstijl

Menukaarten maak je in de (huis)stijl van je restaurant, hotel of evenement. Of je nu al een echte huisstijl hebt of niet, houd je in ieder geval aan een specifieke stijl. Wat bedoelen we daarmee? De kaart van een chic restaurant is heel anders dan die van een casual koffiebar. Dit heeft te maken met de prijzen en sfeer van een restaurant. Een huisstijl maakt het plaatje compleet en geeft je herkenbaarheid. Deze bestaat onder andere uit je kleurenpalet, logo en lettertype. Heb je nog geen duidelijke eigen stijl? Dan is het de moeite waard om eerst een huisstijl te gaan ontwikkelen. Dit kan een grafisch ontwerper voor je doen. Ga je toch zelf aan de slag? Kijk dan vooral even rond bij vergelijkbare restaurants of neem een kijkje op onze Plaatjesparade voor veel mooie voorbeelden. Zie hieronder alvast wat voorproefjes.


Oogstrelende plaatjes

Een menukaart wordt interessanter als er behalve tekst nog iets beeldends te zien is. Denk aan mooie illustraties, handlettering (decoratieve tekst) of sfeerfoto’s van je restaurant en/of hotel. De voorkant van je menukaart is hier een mooie plek voor. Voor de afwisseling is het tof om ook tussen de gerechten en drankjes door wat illustraties of foto’s te zetten. Zelf niet zo creatief? Dan kun je natuurlijk ook altijd een illustrator of fotograaf vragen om dit voor je te doen.

Maak gasten nieuwsgierig

Een goede menukaart vertelt alles wat de gast wil weten, maar houdt de verrassing er nog wel een beetje in. Een foto van de maaltijd neemt de verrassing bijvoorbeeld weg. Het is bovendien erg lastig om gerechten smaakvol te fotograferen; dit zou je door een professionele fotograaf moeten laten doen! In plaats daarvan kun je jouw gerechten zo goed mogelijk omschrijven. Dit mag best een beetje over-the-top! Denk aan woorden als ‘ambachtelijk’, ‘zongerijpt’ en ‘fluweelzacht’. Krijg je gelijk honger van! Sowieso zijn bijvoeglijk naamwoorden een goed idee om je gasten meer in de stemming te krijgen voor heerlijk eten.

De essentie van jouw restaurant

Denk vervolgens goed aan je gasten. Waarom komt iemand uitgerekend bij jou aanschuiven? Is het omdat je de lekkerste soepen hebt, duurzaam en lokaal kookt, of je interieur volledig vintage is? Zorg ervoor dat zijn of haar verwachtingen worden waargemaakt op de kaart. Vertel het verhaal van je restaurant of hotel. Laat jouw speciale kanten en specialiteiten zien. Ook bij de gerechten werkt een stukje storytelling vaak goed. Vooral bij duurdere gerechten is het slim om een pakkende uitleg over het gerecht te zetten. Het blijkt zelfs dat hoe langer de omschrijving, hoe groter de kans dat deze wordt besteld.

Voorkom keuzestress

Een bekend fenomeen in de horeca is keuzestress, ook wel FOMO genoemd (Fear of Missing Out). Te veel keuze is niet goed voor een mens. Dit herken je zelf misschien ook wel. Dat je uit een lange lijst uiteindelijk een drankje en maaltijd hebt gekozen, maar zelfs na het bestellen nog twijfelt of dit wel de beste keuze was. Het is dan ook een hele opgave om uit zesentwintig onbekende gerechten te gokken wat jij het lekkerst zal vinden. Het gevoel blijft knagen en uiteindelijk verlaat je hierdoor minder tevreden het restaurant. Terwijl het helemaal niet aan het eten zelf lag. Het was jouw eigen perceptie over de keuze die je hebt gemaakt.

Bij minder gerechten ben je er zekerder van dat je het perfecte gerecht hebt gekozen. Doe hier als restaurant dus zeker je voordeel mee. Hoe doe je dit? Schrap gerechten die niet vaak worden besteld. Houd een maximum aan van 7 à 10 gerechten per subcategorie (vlees/vega/dessert etc). Zorg ook voor aparte ontbijt-, lunch- en dinerkaarten. Zeker wanneer deze bij elkaar samen een groot boekwerk vormen. Eventueel voeg je onderin nog toe dat een eigen samenstelling ook mogelijk is, bijvoorbeeld als je pizza’s of pannenkoeken serveert. Zo hebben gasten die precies weten wat ze willen, toch alle keuze die ze nodig hebben, zonder andere gasten met alle keuze op te zadelen.

Dieetwensen en allergieën

Een belangrijk onderdeel om op je kaarten te zetten, zijn allergenen en dieetwensen. Het liefst per maaltijd of drankje, of anders een vermelding dat er rekening kan worden gehouden met allergenen of wensen. Mensen met een voedselallergie of dieetwens checken namelijk uitgebreid menukaarten voordat ze ergens gaan eten. Het zou zonde zijn als jullie wel glutenvrij of veganistisch kunnen serveren, maar dit niet op je kaart zet. Dan loop je zo een hoop fijne gasten mis! Gebruik hiervoor herkenbare icoontjes, zoals een melkfles met een streep erdoor. Zo weet je gast meteen: dit is lactosevrij.

Slimme trucs voor je menukaarten

Er zijn een aantal trucjes om je menukaart nog slimmer in elkaar te zetten. Zo is het weglaten van eurotekens een manier om de associatie met geld weg te halen. Die tekens blijken de insula (deel van je hersenen) te activeren, die onder andere pijn registreert. Het toevoegen van eurotekens kan pijn triggeren, en dat wil je natuurlijk niet! Laat ze daarom gewoon weg. Het is duidelijk genoeg dat de cijfers de prijs aangeven.

Nog een trucje is als volgt: zet je prijzen niet uitgelijnd achter je gerechten of dranken, maar er gelijk achteraan. Zo ligt de focus minder op het vergelijken van de prijzen en meer op de gerechten zelf.

Over het algemeen wordt de rechterbovenhoek van een menukaart het best bekeken, en de linkeronderhoek het minst. Kies de plaatsing van je items dus zorgvuldig! Uit onderzoek is ook gebleken dat de bovenste en onderste gerechten van lijst op de menukaart het vaakst worden besteld. Hier kan je je voordeel mee doen door gerechten met een hoge marge op die plekken te zetten. Hetzelfde geldt voor exclusieve gerechten die je op kan laten vallen door ze in een apart kader te zetten, eventueel met een opvallende kleur of styling. Gerechten in een kader lezen we vaak als eerst, omdat het opvalt van de rest.

Menukaart ontwerpen best gelezen

Het is ook belangrijk dat je je menukaarten goed leesbaar maakt. Slechte leesbaarheid associëren we als mens met iets negatiefs. Als je een piepklein of te sierlijk lettertype gebruikt, is de kans groot dat mensen je kaart niet goed kunnen lezen. Het wordt dan een kwestie van ontcijferen wat er staat. Dit geeft een vervelend gevoel, en dat gasten gaan associëren met je restaurant. Hetzelfde geldt trouwens ook voor kleurgebruik en contrast. Zorg dat je menukaart ook in het sfeerlicht van je restaurant goed leesbaar is!

Je menukaart langer mooi

Dan hebben we nog een handige drukwerktip voor je menukaart. Het kan namelijk slim zijn om 'm te lamineren. Dit is mogelijk bij gestreken papiersoorten zoals Sulfaatkarton en MC. Deze zijn gelijk ook lekker stevig (zeker op 350 grams papier), en hierdoor blijft je menukaart veel langer mooi. Het gaat krassen en vouwen tegen, en maakt je menukaart waterafstotend. Een schone, nette menukaart draagt bij aan het goede gevoel dat je klanten wil meegeven. Kies je een ongestreken papiersoort? Houd er dan rekening mee dat je menukaart wat minder lang mee zal gaan.

Waterbestendige menukaart

Wil je wat meer bescherming? Een waterbestendige menukaart is vaak wel zo handig, zeker als je drankjes serveert. En als ‘ie een tijdje mee moet gaan. We raden je daarom aan om je menukaart te lamineren. Dit beschermt de voor- en achterkant van je kaart tegen een spatje water. Wil je een volledig waterdichte menukaart? Daarvoor hebben we Synaps papier in ons assortiment. Dit is een synthetische papiersoort die geen water binnenlaat. Als je deze lamineert, komt er geen vocht meer binnen!

Meer informatie

Wil je aan de slag, maar kun je nog wel wat ontwerpinspiratie gebruiken? Lees dan zeker onze blog 14 voorbeelden van menukaarten door! Heb je hulp nodig met iets anders? Neem dan contact op met ons, we helpen je graag.