Tips voor het zelf maken van een poster
Ga je zelf een poster of affiche maken? Lees snel verder voor onze ontwerptips om een leeg canvas om te toveren in een opvallende poster!
9.5 / 10 uit 1637 reviews bij Feedback Company
9.5 / 10 uit 1637 reviews bij Feedback Company
Ga je zelf een poster of affiche maken? Lees snel verder voor onze ontwerptips om een leeg canvas om te toveren in een opvallende poster!
Ga je zelf een poster of affiche maken? Dan wil je natuurlijk dat je ontwerp de aandacht trekt en indruk maakt. Het zou natuurlijk zonde zijn als voorbijgangers jouw poster missen. Lees snel verder voor onze ontwerptips om een leeg canvas om te toveren in een opvallende poster!
Om een poster te maken heb je allereerst een ontwerpprogramma nodig, zoals Adobe Illustrator of InDesign. Je kan poster templates gebruiken, maar het is veel leuker om helemaal zelf een poster te ontwerpen. Zo heb je een poster die perfect past bij jouw boodschap.
Wat een poster kenmerkend maakt, is dat het een groot formaat is, vaak groter dan een A4. Heb je hier hulp bij nodig? In onze blog lees je meer over posterformaten. Verder is het belangrijk dat je bij een groot formaat scherpe afbeeldingen gebruikt. We raden minimaal 225 PPI aan, het liefst 300 PPI. Hierover hebben we een handige resolutie blog geschreven.
Je kan een poster ontwerpen in professionele ontwerpprogramma’s zoals Adobe Illustrator of Adobe InDesign. Vergeet niet om je ontwerp ook meteen goed op te maken voor het drukken van een poster. In onze aanleverspecificaties voor posters lees je precies wat wij van je bestand verwachten. Denk aan het toevoegen van een afloop en zorg dat je het opmaakt in CMYK kleuren. En houd ook rekening met de veiligheidsmarge. Wil je jouw posters of affiches drukken met het glinsterende foliedruk? Lees dan goed onze aanleverspecificaties voor posters met foliedruk door.
Voor het maken van een eigen promotieposter, hebben we 6 handige tips voor je. De tips helpen je om jouw poster eruit te laten springen, en duidelijk jouw boodschap te communiceren. Dit is extra belangrijk, want je hebt vaak maar een paar seconden om de aandacht te trekken van een voorbijganger.
Bij een poster met tekst en afbeeldingen draait het om het vinden van een goede balans tussen de twee. De afbeelding moet de boodschap die je wil vertellen communiceren. Vaak trekt eerst de afbeelding de aandacht en ondersteunt de tekst het beeld. Een poster vol tekst is daarom minder effectief, omdat de boodschap in een paar seconden al helder moet zijn. Met een poster met te weinig tekst kan het juist nog te onduidelijk zijn wat je wil communiceren. Het kan heel handig zijn om vóór het digitale ontwerpen eerst een ruwe schets op papier te maken. Brainstorm over alle elementen die je wil toevoegen aan je poster en de compositie. Zo kan je vooraf de tekst-beeld-balans alvast visueel maken.
Waar kijk je als eerst naar op de poster? Je wil de voorbijganger helpen met waar ze moeten kijken. Het punt waar alle aandacht naar toe wordt getrokken heet het focuspunt. Vaak wordt het focuspunt in het midden geplaatst. Maar dit hoeft zeker niet altijd zo te zijn. Wees creatief! Ook kan je met witruimte spelen om bepaalde aandachtspunten te creëren. Extra ruimte rond ontwerpelementen zoals een illustratie kan zo voor een krachtiger ontwerp zorgen.
Een call to action stuurt een gebruiker tot het nemen van een bepaalde actie. Om de call to action te bepalen van jouw poster is het goed om te bedenken wat je met jouw poster wil bereiken. Is dit puur informeren, of juist activeren? Een call to action activeert de voorbijganger om iets te doen. Bij een evenementenposter is het gewenste doel bijvoorbeeld tickets kopen, en daarom voeg je bij zo’n poster een website of QR-code toe. Bijeen nieuwe smaak van je product is de call to action bijvoorbeeld ‘probeer nu’. Zet ook je logo of organisatienaam duidelijk in beeld, want anders zullen lezers van je poster niet kunnen herkennen van wie de poster is.
Kies bij het maken van een poster ook voor een kleurenpalet die past bij je boodschap of merk. Bepaalde kleuren roepen namelijk associaties op, zoals groen, dat vaak wordt geassocieerd met duurzaam. Als je een poster maakt voor een zomers festival, dan wil je bijvoorbeeld zomerse kleuren gebruiken. Vergeet overigens een zacht kleurenpalet; ga juist voor opvallende kleuren en contrast tussen de ontwerpelementen om jouw poster van de muur te laten spatten. Geen idee welke kleuren je moet gebruiken? Door kleuren uit je huisstijl te kiezen, herkennen mensen sneller dat de poster van jou is.
Tip: Je kunt in Illustrator de color guide gebruiken om nieuwe kleuren te ontdekken die passen bij jouw 'hoofdkleur'
Belangrijke informatie op de poster moet je gemakkelijk van een afstand kunnen lezen. Dit is natuurlijk afhankelijk van waar je poster komt te hangen. Maar een leesbaar en groot lettertype is altijd een must. En niet alleen lettergrootte, maar ook letterspatiëring kan voor meer leesbaarheid zorgen. De leesbaarheid van een tekst wordt daarnaast ook beïnvloed door de achtergrondkleur waar je de tekst op zet. Ook moet je nadenken over het creëren van hiërarchie in de tekst, zoals de kop en details. Wees niet bang om een artistieke lettertypen en speelse composities te gebruiken voor de kop, maar gebruik voor de details een duidelijk leesbaar lettertype.
In deze blog hebben we je basisrichtlijnen gegeven om je op weg te helpen bij het ontwerpen van een poster, maar experimenteer vooral en laat je creativiteit de vrije loop gaan. Op deze manier valt je poster straks op tussen de andere. Heb je een te gek idee voor jouw poster en kan je de drukmogelijkheden niet vinden op onze website? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.
Een belangrijke laatste tip die we je mee willen geven is het posterpapier BlueBack papier. Wanneer je posters ontwerpt, wil je deze natuurlijk ook perfect gedrukt hebben voor jouw doeleinde! Dat kan met BlueBack: het speciale posterpapier. Deze heeft een ruwe, blauwe achterkant die goed bindt met posterlijm, en deze laag schijnt niet door. Handig als je deze op een raam plakt, of over een andere poster heen op een reclamezuil. BlueBack is ook nog eens waterbestendig, dus kan prima buiten opgeplakt worden!
Nu we onze tips voor het maken van posters met je hebben gedeeld, hopen we dat je je geïnspireerd voelt om je eigen poster te maken!
Over de auteur
Vera werkt als marketeer bij PeterPrint. Met haar voorliefde voor design en papier is werken bij PeterPrint een schot in de roos. Inmiddels maakt ze al zo'n vier jaar inspirerende drukwerkcontent, van blogs tot social media. Haar favoriete papiersoort is VoorBIJ papier: uniek en duurzaam.
Meer over Vera