ontmoet
Maarten Huizing
"Tijdens mijn stage bij een Japanse illustrator leerde ik digitaal werk tastbaar te maken."
“Ik ben Maarten Huizing, illustrator en vormgever.
Ik ben in 2016 afgestudeerd aan Academie Minerva en sindsdien werkzaam als freelancer.
Ik maak vooral werk voor evenementen en de muziekwereld, zoals posters voor gigs, artwork voor releases en huisstijlen voor festivals of andere events.”
© Maarten Huizing
Digitaal werk, met een analoge feel
“Op de kunstacademie waren we, met de mensen van Knetterijs,
fan van autonoom werk dat qua stijl meer in de wereld van illustratie viel en zeer gestileerd was.
Dat inspireerde mij om vergelijkbaar werk te maken en veel met fysieke materialen te werken,
zoals de illustratoren die wij bewonderden ook deden.
Op de academie schilderde ik dus veel, maar in 2015 liep ik stage bij een Japanse illustrator, Mihoko Takata, die mij liet zien wat er allemaal mogelijk was met digitaal werk.
Op de academie schilderde ik dus veel, maar in 2015 liep ik stage bij een Japanse illustrator, Mihoko Takata, die mij liet zien wat er allemaal mogelijk was met digitaal werk.
Zij had een hele tastbare digitale stijl, wat mij erg aansprak.
Daardoor maak ik nu alles digitaal, maar probeer ik het altijd een analoge feel te geven.
In diezelfde tijd werd ik ook fan van illustratoren zoals Robert Beatty; die werkten in een soort spacey airbrush-stijl, en dat zie je nu nog steeds terug in mijn werk. Tegenwoordig laat ik mij vooral inspireren door een soort avant-garde grafisch ontwerp dat je veel online ziet en haal ik extra inspiratie uit films en fotografie.”
In diezelfde tijd werd ik ook fan van illustratoren zoals Robert Beatty; die werkten in een soort spacey airbrush-stijl, en dat zie je nu nog steeds terug in mijn werk. Tegenwoordig laat ik mij vooral inspireren door een soort avant-garde grafisch ontwerp dat je veel online ziet en haal ik extra inspiratie uit films en fotografie.”
"Ik wil een positief toekomstbeeld voor mens, dier en planeet schetsen."
Inspiratie uit alle hoeken
“Ik haal eigenlijk de meeste inspiratie uit de willekeurige feeds van sites als Pinterest of social media als Instagram.
Door diens algoritmes krijg ik vaak een heleboel werk uit alle hoeken van het internet voorgeschoteld dat me heel erg aanspreekt.
Het is een beetje gek, want ik weet bijna nooit wie de persoon achter het werk is,
maar er zitten altijd sterke ideeën in die mijn creatieve proces op gang zetten.
Verder haal ik constant inspiratie uit de verschillende media die ik consumeer, zoals platenhoezen,
boekcovers, fotografie, shots uit films of visuele keuzes in games.”
Concentratie vs. stimulatie
“Het voordeel van dit werk is dat je het eigenlijk overal wel kunt doen zolang je je laptop bij je hebt,
maar ik hou wel van een comfortabele werkplek zonder al te veel prikkels van buitenaf.
Een uitzondering is de studio van Knetterijs,
waar het juist fijn is om gestimuleerd te raken door het werk dat mijn collega's om mij heen aan het doen zijn.
Ik vind het ook fijn om af en toe te wisselen van werkplek en bijvoorbeeld ergens in de stad te gaan zitten.
Een nieuwe werkplek kan een goede resetknop zijn als je creatief vastzit.”
© Maarten Huizing
De ideale baan
“Het leukste aan mijn creatieve baan is de vrijheid
om mijn tijd te vullen met alle vormen van creatief werken die me aanspreken.
Het creatieve proces is hetgeen waar ik de meeste voldoening uit haal
en het voelt als geluk hebben dat ik daar al mijn tijd aan kan besteden.”
"Een groot deel van mijn werk blijft in de digitale sferen hangen.
Met drukwerk wordt het een fysiek object."
Mijn ontwerp voor het Sampleboek van PeterPrint
“Het ontwerp dat ik voor het Sampleboek heb aangeleverd
is een vrij werk dat onderdeel is van een drieluik.
Ik maak mijn werk tegenwoordig bijna uitsluitend in 3D-software en
dit drieluik was een experiment om mijn nieuwe vaardigheden met 3D-modellen te gebruiken voor een serie artprints.
Het is een fantasie-plant die uit een soort metallic materiaal lijkt te bestaan, met bloemen die licht geven.
Het voornaamste doel van dit werk was om te kijken hoe ik
digitale objecten op een tastbare manier in mijn werk kon verwerken.
Er zit dus geen inhoudelijke betekenis achter, maar het draait vooral om het artistieke proces.
Ik ben blij dat het op de MC mat papiersoort wordt gedrukt:
mat papier voegt ook weer een tastbaar gevoel toe aan het werk dat een meer glossy papiersoort niet zou kunnen bereiken.”
Van digitaal naar fysiek object
“Drukwerk is heel belangrijk, omdat een groot deel van mijn werk in de digitale sferen blijft hangen en nooit een fysiek object wordt.
Het blijft speciaal om je ontwerp groot uitgeprint te zien en het in je handen te kunnen houden.
Vooral de zeefdruk-posters die ik voor het Groningse poppodium Vera maak zijn belangrijk.
Vera laat mij helemaal vrij om het ontwerp in te vullen zoals ik wil, waardoor ik hiervoor mijn meest autonome werk maak,
en mijn ontwikkeling als maker hier het duidelijkst te zien is.
De poster, die ik dan in het proces van het zeefdrukken helemaal handmatig heb moeten opbouwen,
voelt dan als een fysiek eindproduct dat het artistieke proces echt afmaakt.
Ik heb een paar jaar terug een serie artprints laten drukken bij PeterPrint op Tinteretto Gesso-papier, 300 grams.
Dat papier heeft een hele mooie grove textuur dat de prints een gevoel van kwaliteit geeft dat andere papiersoorten minder snel hebben.
De dikte draagt daar ook aan bij, waardoor je met de print echt het gevoel hebt dat je een kunstobject inhanden hebt.”