"Ik heb een hekel aan statische ontwerpen. Voor mij moet er altijd iets van beweging in zitten. Joie de vivre, laten we maar zeggen!"
Het begin van iets moois
“Ik ben Sander, illustratief & grafisch ontwerper en ontwerp boekcovers, identiteiten & campagnes voor kleine en grote klanten.
Dit doe ik al sinds 2012, eerst binnen bedrijven en nu voor mijzelf.”
© Studio Sander








Beweging en humor om een boodschap te versterken
“Ik vind het lastig om te benoemen of ik überhaupt een stijl heb.
Ik benader mijn werk vooral vanuit de opdracht en kijk wat voor een stijl daar het beste bij werkt.
Wel merk ik dat ik steeds meer streef naar eenvoud: heldere kleuren met krachtige vormen of typografie.
Ik denk dat het komt doordat concepten duidelijk naar voren komen en daarmee lekker opvallen.
Dit is iets wat ik waarschijnlijk uit de grafische- en reclamewereld heb geleerd.
Wat ik in opdracht verband belangrijk vind, is dat mijn werk bij de klant past en een duidelijk verhaal communiceert.
Dit klinkt allemaal erg serieus, en dat is het ook. Daarom probeer ik er vaak, waar het kan, ook wat humor in te gooien. Dit kan in het concept zijn,
in tekst of ergens in het beeld. Het moet namelijk wel leuk blijven! Daarnaast heb ik een hekel aan statische ontwerpen.
Voor mij moet er altijd iets van beweging in zitten. Joie de vivre, laten we maar zeggen!”
"Met drukwerk kun je verschillende papiersoorten en
druktechnieken gebruiken die online moeilijk na te bootsen zijn."
De 70s & 80s als inspiratiebron voor nu
“Ik heb een voorliefde voor vrijwel alles wat uit de 70s & 80s komt en daar haal ik dan ook veel inspiratie uit.
Films, design, de eerste reclame (Mad Men!), architectuur, auto’s, speelgoed, etc.
Er is al zoveel moois gemaakt, het is zonde als het ligt te verstoffen.
Zoals een house-producer samples pakt uit de disco/soul-tijd, pak ik hier en daar elementen uit en breng ze naar deze tijd.
Ooit ‘Steal Like An Artist’ gelezen? Doen!”
Creativiteit moet je overkomen
“Creatieve blokkades blijven mij niet bespaard,
je zou zelfs kunnen stellen dat ik hier vaak last van heb. Dit komt geloof ik vooral door het feit dat ik niet echt een specifieke stijl,
en daarmee een vaste manier van werken, heb. Daardoor ben ik soms meer bezig met wat ik denk dat er van me verwacht wordt,
dan dat ik kijk waar mijn kracht ligt en daarop vertrouw. Na een paar misbaksels en hopeloze stress kom ik hier telkens weer achter en
geef ik het project wat rust. Ik heb eens ergens gelezen dat creativiteit je moet overkomen.
Geduld is hierbij dus erg belangrijk. Eigenlijk ben ik de helft van de tijd aan het wachten tot ‘het goed voelt’ en er iets uit mijn handen komt.”
© Studio Sander






Stiene’s geboortekaartje
“Het allermooiste drukwerk die ik bij PeterPrint heb laten drukken is natuurlijk het geboortekaartje voor mijn dochter Stiene!
Allereerst omdat ze (natuurlijk) het mooiste kind van de wereld is en een mooi kaartje verdient.
Ten tweede omdat het een heel mooi kaartje is geworden door het afwijkende formaat en het Paperwise papier dat subtiel door de kleuren heen schijnt.
Daarbij kreeg ik er enorm veel positieve reacties op!”
“Het allermooiste drukwerk die ik bij PeterPrint heb laten drukken is natuurlijk het geboortekaartje voor mijn dochter Stiene!”
Mijn ontwerp voor het Sampleboek van PeterPrint
"Dit is meteen een mooi voorbeeld hoe ik met een opdracht te werk ga: bij de vraag om een groen foliemonster te ontwerpen,
denk ik vooral vanuit de druktechniek: Hoe komt deze het best tot zijn recht? Daarnaast leek het me grappig om letterlijk een monster te maken.
Door de haren in folie te drukken, komen beide concepten mooi samen."
Een ontwerp is pas écht af als je het in je handen hebt
“Drukwerk wordt steeds belangrijker voor mij. Voor mij is een ontwerp pas écht af als je het in je handen hebt of het supergroot voor je neus hangt.
Dit doet wat met de toeschouwer: het is totaal anders dan op een scherm(pje) luren.
Daarnaast kun je met drukwerk verschillende papiersoorten en druktechnieken gebruiken die online moeilijk na te bootsen zijn.”